Topp 5 tips, så lyckas du med din webbplats!

Här nedan följer våra topp 5 tips på hur du kan lyckas med din webbplats och rankas högre i Google-sökningar. Vi kommer att gå igenom fem av de viktigaste ingredienserna för att din hemsida ska nå ut till fler personer och att du därigenom ska kunna nå dina drömmars mål. En av de vanligaste förbättringar som hemsideägare lägger pengar på är sökmotoroptimering (SEO) och anledningen till det är ju såklart att man vill hamna så högt upp i Google-sökningar som möjligt. SEO handlar bland annat om att bygga in relevanta sökord i sina texter på hemsidan på ett naturligt sätt enligt Googles riktlinjer. Om det görs på rätt sätt klättrar hemsidan högre och högre upp i sökresultaten och till slut syns man bland de högsta resultaten. Då får man automatiskt in besökare till sin hemsida, webbutik eller blogg, och det är ju en förutsättning för att kunna expandera sin verksamhet. Att optimera sin hemsida handlar också om webbplatsens hastighet. Dagens internetanvändare är vana vid att en sida ska laddas upp på några få sekunder, annars lämnar de sidan och tar nästa i resultatlistan. Även Google prioriterar hemsidor som laddas snabbt. Så se till att maximera snabbheten om du vill synas högt upp i sökresultaten och behålla besökare som har klickat in på din hemsida! När du väl har fått in dina besökare på hemsidan finns det några bra tips för hur du lättast håller dem kvar och konverterar dem till kunder. Content marketing är ett begrepp för hur innehållet på hemsidan är utformat för att passa din målgrupp. Det kan vara allt från hur texterna är skrivna till vilket teckensnitt och vilka symboler och bilder som visas. Besökarens användarupplevelse (UX design) är också en kritisk detalj som avgör om besökaren trivs, vill köpa dina varor eller tjänster och rekommendera din hemsida för sina vänner. Även här gäller det att lära känna sina potentiella kunder för att veta vad de vill ha. Hur går deras köpresa till och hur kan din hemsida
hjälpa till på resan? Sist men inte minst ska vi berätta hur stor skillnad det gör med ett strategiskt och utarbetat länkbygge. Brutna länkar gör att din hemsida fungerar sämre och gör att den rankas ner i sökresultaten. Vi hjälper dig att göra en analys som berättar hur din hemsida presterar utefter dessa (och fler) parametrar. Lär dig mer genom att läsa vidare och kontakta oss om du vill ha hjälp med att lyckas med din hemsida!

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) är ett samlingsbegrepp som innehåller några olika komponenter. Tillsammans gör de att din hemsida rankas upp i sökresultaten i sökmotorer som t.ex. Google, Bing och Yahoo. Sökmotoroptimering för företag är viktigt för att synas för den breda publiken och för att få in fler potentiella kunder till din hemsida, webbutik eller blogg. Sökoptimering går bland annat ut på att använda relevanta sökord i sina texter enligt Googles algoritmer. Sökorden ska integreras i
texterna på ett naturligt sätt och får inte dupliceras. Sökordsoptimeringen gör sedan att hemsidan hittas längre och längre upp i sökresultaten, och målet brukar vara att placeras bland topp 5- resultaten. SEO för företag är ett långsiktigt arbete men vi hjälper er att sätta upp realistiska mål. Sökmotorförbättring är ett arbete som alltid ska hållas levande för att Google ska anse att hemsidan är aktiv och värd sin plats i sökresultaten. Men det är också viktigt ur kundens perspektiv. Återkommande kunder ska alltid se något nytt för att hållas intresserade och nyfikna av verksamheten, varorna eller tjänsterna. När vi hjälper till med sökmotoroptimering för företag analyserar vi branschen och målgruppen för att ta fram de mest
relevanta sökorden för hemsidan. Vissa sökord har större konkurrens än andra och det gäller att göra en avvägning om vilka ord som är värda att tävla om. Vi har lång erfarenhet att välja ut ord som ger goda resultat och bra avkastning inom realistiska tidsramar.

Webbplatsens hastighet

En webbplats hastighet är också avgörande om Google ska ranka upp webbplatsen i sökresultaten. Internetanvändarna räknar med att hemsidor som de klickar sig in på ska laddas på några sekunder och Google prioriterar de sidor som laddas upp på max tre sekunder. Många av de kunder som vi har hjälpt har haft en laddningstid på över tio sekunder och genom att sänka den tiden har de kunnat nå helt nya mål. En hemsidas hastighet kan alltså avgöra hur sidan placeras i sökmotorer. Google analyserar hur snabbt sidan laddas främst i mobila enheter men också på stationära skärmar. Vad är det då som bestämmer en hemsidas snabbhet? Jo, den största delen av tiden går till att ladda ner bilder, filmer, mallar och script som finns på landningssidan, s.k. On-page. Vi använder Googles riktlinjer när vi analyserar en webbplats fart så att det blir rätt från start. När analysen är klar kombinerar och minimerar vi de olika filerna så att de tar kortare tid att ladda upp. Vi går också igenom formattering och kodning i Off-page för att ta bort onödiga tecken eller blanksteg som inte syns men tar plats (och tid att ladda). Det är viktigt att gå igenom allt innehåll för att optimera en hemsidas fart, men oroa dig inte. Vi finns här för dig hela vägen och ser till att hemsidan får en komplett analys och åtgärdsplan. Tillsammans med dig sätter vi sedan upp en tidsram som passar dig
och din verksamhet. Dina besökare kommer att se och uppleva skillnaden. Sidan kommer att laddas upp mycket fortare och chansen till konvertering ökar markant. Plus att dina nya kunder troligtvis återkommer och även rekommenderar dig till sina vänner.

Content Marketing

Content marketing handlar om att skriva texter som engagerar och lockar besökare. Som en contentbyrå har vi som utmaning att få din hemsida eller blogg att stå ut från mängden och ge en ny infallsvinkel på olika ämnen. Men vi gillar utmaningar! Eftersom det finns ungefär en halv miljard
bloggar världen över är konkurrensen stenhård och man måste göra en content strategi för att nå genom bruset. Oavsett vad din verksamhet handlar om och vad du skriver om handlar content marketing främst om att skriva till dina läsare, d.v.s. göra en målgruppsanalys. Genom analysen får man reda på vad målgruppen engageras av, vad de vill läsa om samt hur och på vilket sätt de tar in information. Vad vi än skriver om finns det dock en stor risk att någon annan redan har skrivit något liknande. De allra flesta läser dessutom bara överskriften och inte själva texten. Hur gör man då för att få fler läsare? Det är där en content strategi gör skillnad och ger dig en plan för hur du ska nå nya potentiella läsare och få tillbaka investeringen över tid. Vi är en contentbyrå som har erfarenhet av
att utforma innehåll på hemsidor, webbutiker och bloggar på sätt som talar till kunderna och ger resultat. Även här är sökord viktiga, så att de kan länkas till webbplatsen och ge den högre ranking i sökmotorerna. Att ha duplicerat innehåll ger dock straffpoäng hos Google, så det gäller att ha en
helhetssyn på sitt innehåll så att man inte rankas ner i sökresultaten. Alla verksamheter har olika fördelar och nackdelar men generellt gäller det för content marketing att vara personlig och ha innehåll som känns ny och fräsch. Berätta om en händelse eller erfarenhet från din synvinkel för att
få det unikt istället för att kopiera innehållet från andra. Genom vår byrå gör vi content marketing till en naturlig och spännande del av din marknadsföring och framgång.

Användarupplevelse (UX Design)

Hur utformar man en design för bästa användarupplevelse? Hur ser man till att besökarna trivs och inspireras när de kommer in på landningssidan? Är det enkelt att filtrera, jämföra, genomföra köp och få hjälp av kundservice? Användarupplevelser UX (user experience) är ett begrepp för hur dina besökare rör sig på och använder din webbplats. I en fysisk butik kan man ju enkelt studera hur kunderna rör sig och var de stöter på problem. Personalen får frågor direkt till sig och kan oftast lösa
dem på plats. Om man har en onlinebutik och önskar en högre konverteringsgrad finns det faktiskt en liknande lösning. Vår webbyrå analyserar hemsidan och ger förslag på förändringar som optimerar
din design för bättre användarupplevelse. Våra program utforskar hur dina besökare rör sig på din hemsida, webbutik eller blogg. Du får svar på var besökarna scrollar, var de klickar och var de stöter på problem. Helt plötsligt behöver du inte längre gissa dig till var problemet ligger eller kopiera andra företags lösningar. Här får du en unik och detaljrik analys som bara gäller för dig. Det kan vara små detaljer som gör skillnad för om besökaren ska genomföra köpet hos dig eller hos någon annan. När
vi har gått igenom analysen med dig bestämmer vi tillsammans vad som ska ändras och inom vilken tidsram. Vi vill att du ska lyckas och är med dig hela vägen från analys till ny design för användarupplevelse och uppföljning. När vi skapar nya webbplatser har vi alltid användarupplevelser UX i åtanke redan från start så att du alltid kan vara säker på att dina nya kunder ska trivas och få bästa förutsättningarna
för att genomföra köp hos dig. En nöjd kund kommer tillbaka och delar gärna sin upplevelse med andra. Välkommen till oss för att optimera din webbplats!

Länkbygge

Länkbygge är ytterligare en viktig detalj när det kommer till att rankas högt upp i sökmotorer. Att bygga länkar och skriva innehåll samtidigt är ett bra recept för att bygga upp kraft på hemsidan. Google prioriterar sidor som har högre kraft och ett stort länknätverk. Content marketing och länkbygge går hand i hand och när det görs genomtänkt ger det fina resultat. När vi hjälper kunder att bygga länkar går vi därför också igenom allt innehåll på sidan. Hur länkas sökord från hemsidan till din blogg? Vilka länkar finns genom sociala medier som Facebook, Youtube eller Twitter? Är det någon som länkar till din webbplats från andra hemsidor eller bloggar? Ett länknätverk kan bli hur stort som helst men det gäller att endast synas där det är relevant och ger kraft tillwebbplatsen. Om man har haft en hemsida, webbutik eller blogg ett tag finns det stor risk att många länkar är brutna eller inte längre relevanta. För att ta tillbaka sidan till ett högre sökresultat igen är det därför bra att regelbundet göra en analys och bygga länkar på nytt. Även innehållet bör uppdateras för att webbplatsen ska upplevas som fräscht, både för besökarna och Google. Att hitta brutna länkar kan
dock vara tidskrävande, speciellt om du har en stor webbplats med mycket innehåll och länkar. Vi har de rätta verktygen för att snabbare hitta länkar som inte fungerar och hjälper dig med hela ditt länkarbete. För att bli framgångsrik med att bygga länkar bör man ha koll på Googles ständigt
förändrade riktlinjer. Generellt gäller dock att det är bättre med färre länkar med hög kvalitet än en massa länkar som inte bygger kraft. Innehåll och länkar får heller inte vara duplicerade, så man gör klokt i att arbeta fram en långsiktig strategi för sitt länknätverk. Vi hjälper dig att ta reda på vilka hemsidor och bloggar som ger kraft till din webbplats. Att vara associerad och sammanlänkad med t.ex. myndigheter eller skolor kan ge bra lyft för din sida. Länkbygge kan handla om att du länkar internt på din hemsida eller externt genom att du hittar ett samarbete med en webbplats som har stor kraft och är relevant för din verksamhet. Antingen länkar de till din hemsida eller länkar du till deras, det finns många vägar att gå för att få till ett bra länknätverk. Dessutom ger det dig mer trovärdighet att bygga länkar till andra experter, istället för att påstå att du själv vet allt. Det kan verka som en djungel men vi är här för att reda ut alla frågetecken om hur du kan bli mer framgångsrik med länkbygge. Vi är bara ett samtal bort.

Sammanfattning, Topp 5 tips till att lyckas med din webbplats!

Det finns alltså flera olika sätt att få sin hemsida att prestera bättre och rankas högre upp i en Google-sökning. Det många tänker på först när man ska förbättra sin hemsida är sökmotoroptimering (SEO) med sökord. Då tar man reda på vilka sökord som är mest relevanta för verksamheten och som ger störst chans till nya besökare till sidan. Dessa ord integreras i alla texter
på webbplatsen på ett naturligt sätt enligt anvisningar från Google. Detta är ett arbete som kräver lite tålamod eftersom det kan ta lite tid innan din webbplats rankas upp till önskad plats i sökresultaten. Men eftersom det är där dina potentiella kunder befinner sig är det värt mödan. I dagens samhälle ska allt gå fort och samma gäller för hemsidor. Webbplatsens hastighet är avgörande för om besökaren stannar kvar eller väljer en annan sida. Det finns mycket som kan sakta ner en sida så ta för vana att analysera webbplatsens prestanda regelbundet, eller låt oss hjälpa dig.
När besökaren har hittat till din webbplats via sökmotorerna och valt att stanna kvar gäller det att ha en genomtänkt Content marketing som får besökarna att inspireras och lockas av innehållet och erbjudandena. En bra användarupplevelse (UX design) gör sedan att besökarna får allt som de
förväntar sig. En målgruppsanalys ligger till grund för att veta vad besökarna behöver för att konverteras till betalande kunder. I den ingår också en analys för hur köpprocessen bör gå till för att kunden slutligen ska klicka på ”köp”. Kunderna är petiga idag och vet att de kan få vad de vill, så se till att tillmötesgå deras behov. En annan viktig komponent för att lyckas att synas högt upp på Google är länkbygge. Relevanta och uppdaterade sökord ska länkas inuti din webbplats för att ge kraft till sidan. Men även länkar till och från externa webbplatser ger kraft och gillas av Google. Ett
länknätverk kan göra stor skillnad för din hemsida. Var och ett av dessa fem tips på förbättringar gör skillnad för din hemsidas prestanda. Men för att lyckas riktigt bra bör man jobba med alla dessa komponenter på en regelbunden och strategisk basis. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa kunder som vill lyckas bättre med sin webbplats och vi arbetar alltid efter dina mål och förutsättningar. Inget projekt är för stort eller litet, välkommen att kontakta oss!

Vi erbjuder din hemsida eller webbplats en gratis SEO analys. När analysen är klar så får du ett mail från oss om vad som behöver göras på din webbplats för att lyckas online.

Prenumerera på vår nyhetsbrev!

Mer från vår blogg

Visa alla inlägg