Skillnad mellan digital marknadsföring och traditionell marknadsföring.

Skillnad mellan digital marknadsföring och traditionell

Här nedan förklara vi skillnaden mellan digital marknadsföring och traditionell marknadsföring. I dagens mobila samhälle tjänar företag på att annonsera online för att nå ut till den stora publiken. Det är där dina nya kunder är. Det finns en mängd olika marknadsföringskanaler att välja på och det är din målgrupp som bestämmer var företaget ska vara synligt för att lyckas bäst. Men vad är egentligen online marknadsföring och varför är det så framgångsrikt? För att svara på det kommer vi att gå igenom några vanliga begrepp inom området, bl.a. digital annonsering (SEM) som är en lite kortsiktigare metod och sökmotoroptimering (SEO) som är en strategi som ger resultat på längre sikt. Många kunder som kontaktar oss har testat annonsering på t.ex. Facebook och även sökmotoroptimering, men har inte fått de resultat som de önskade. Det beror oftast på att de inte har haft en genomarbetad strategi för var, när och hur budskapen ska nå de potentiella kunderna. När vi tar oss an ett företags digitala marknadsföring analyserar vi branschen och målgruppen för att sedan kunna rikta in annonseringen till rätt plats och rätt tid. Vi gör också en plan för hur mycket du kan förvänta dig att få tillbaka av din investering, både kort- och långsiktigt. Många av våra kunder har tidigare använt sig av s.k. traditionell marknadsföring. Vi kommer att förklara vad detta är och vad som skiljer det mot digital marknadsföring. Kort sagt kan man säga att en klassisk tidningsannons når en liten publik under en kort tid medan en digital annons på sociala medier ger en mer flexibel och långvarig exponering. En stor fördel med digitala marknadsföringskanaler är att budskapet också delas och sprids vidare till väldigt många människor.

Digital marknadsföring och digital närvaro

Först och främst ska vi reda ut vad som verkligen är digital marknadsföring och digital närvaro. Online marknadsföring är ett brett område men enkelt sagt betyder det att man förmedlar ett budskap via digitala marknadsföringskanaler. Online marknadsföring innehåller några olika delar, och de fungerar var för sig men ger bäst resultat tillsammans. SEO (sökmotorsoptimering) är den mest kända delen och den gör att din webbplats syns högt upp i sökresultat. Målet är oftast att hamna på sökmotorns förstasida och helst bland topp 5 när kunderna söker på relevanta sökord inom ditt område. Då har man störst chans att få in nya besökare på sin sida. Sökmotorernas algoritmer värderar innehållet och jämför det med andra sidor. Därefter bestäms vem som ska hamna högst upp i sökningarna. SEO är ett långsiktigt arbete som hela tiden behöver uppdateras och anpassas till när sökmotorerna ändrar sina algoritmer, annars tappar man sin plats i resultatlistan. SEA (sökmotorsannonsering) är en annan del som är lite mindre känd. Den inkluderar alla sätt som du kan betala för annonser i sökmotorer. Det mest populära sättet att annonsera är via Google Ads (även Google Adwords) och då syns annonsen vid utvalda sökord. Du känner igen dessa annonser genom att du ser dem som de översta resultaten i en sökning samt att de har en annonsdekal i övre vänstra hörnet som säger ”Annons”. SEA kan också vara bilder och rörlig media vid sidan om sökresultaten. SEM (sökmotormarknadsföring) är ett övergripande begrepp som innefattar allt som har med marknadsföring i sökmotorer att göra. SEM innefattar alltså både SEO och SEA, och tillsammans är de ett fantastiskt recept för framgång! Jämför man med ett reklamblad som delas ut och sedan slängs får man mycket mer för pengarna med digital marknadsföring. Det är även lättare att rikta annonserna till rätt personer. För att lyckas med sin digitala närvaro är det dock viktigt att göra en grundlig analys av behov, förutsättningar, målgrupp och önskad position. Målet med den digitala marknadsföringen kan bl.a. vara att få fler besökare till sin webbplats, öka försäljningen och bygga sitt varumärke. Med rätt verktyg kan man sedan mäta resultatet av sin kampanj genom att sätta upp nyckeltal (KPI). Då vet man om marknadsföringen har varit framgångsrik eller inte. För att ha rätt förutsättningar till en lyckad kampanj krävs det att man vet vilken målgrupp man riktar reklamen mot. Olika målgrupper attraheras av olika texter, bilder och rörlig media. Så var noga med att skapa kommunikationen med den potentiella kunden i åtanke. När du vet vilken målgrupp du riktar dig mot är det dags att välja rätt marknadsföringskanaler för dina budskap. De vanligaste bland reklamkanaler är Google, Facebook, Instagram, Youtube och bloggar. Vi hjälper dig hela vägen, från analys till lansering och uppföljning.

Annonsering via Google och Adwords

Annonsering via sökmotorer blir vanligare och vanligare och Google är den i särklass vanligaste plattformen för detta. I denna kategori är Google Ads (även kallat Google Adwords) mest populär och innebär att du betalar för varje klick som du får på din annons. Google Ads textannonser visas som de översta sökresultaten med en annonsdekal ovanför sig. Adwords kan också vara bilder och rörlig media, och då visas de oftast vid sidan om sökresultaten eller som ett popup-fönster. Annonsering via sökmotorer ger oftast snabba resultat men det kostar som sagt en liten slant. Här kan man ju dock vara kreativ och satsa på antingen text, bild eller rörlig media – helt efter vad din målgrupp föredrar.  Internetanvändare i alla åldersklasser och intresseområden använder Google regelbundet för att söka efter information eller för att köpa varor och tjänster. Denna marknadsföringskanal passar därför för alla målgrupper. Enligt E-barometerns senaste årsrapport uppger 71 % av e-kunderna att Google är en viktig eller mycket viktig källa när de ska handla en vara på nätet. Men för att synas på rätt ställe på Google genom Adwords gäller det att göra en relevant sökordsanalys för din målgrupp. När du vet vilka sökord (keywords) som dina potentiella kunder söker på kan man enkelt rikta annonsen rätt. Analysen ligger också till grund för när man ska göra sökmotorsoptimering. Sökorden ska man då integrera på ett naturligt sätt i texterna på hemsidan, webbutiken eller bloggen. Dock gäller det att orden läggs in enligt Googles riktlinjer och algoritmer. Men vi kan verkligen rekommendera både optimering och annonsering via sökmotorer eftersom det har en enorm spridningspotential. Genom Google Ads kan man också rikta annonser till personer som redan har besökt din webbplats, s.k. Remarketing eller retargeting. Det är ett smart sätt att få kontakt med dem som redan har visar intresse för dina produkter eller tjänster. Du har troligtvis redan sett annonser från sidor som du har besökt på t.ex. sociala medier. En del är bra och andra är mindre bra. Mindre bra remarketing-annonser känns igen genom att de upplevs som påstridigt tjat istället för att vara inbjudande och personliga, och det kan tyvärr ge företag en dålig image. Om annonsen däremot är smart utformad och syns på rätt plats vis rätt tid är den ofta avgörande för om kunden genomför köpet hos just dig. Vi hjälper dig att utforma en lyckad Adwords kampanj, sätta upp rimliga mål och följa upp resultatet. Genom oss får du fler återkommande besökare och kunder till din webbplats så att du kan öka din försäljning markant!

Facebook annonsering

Facebook annonsering är en smart digital marknadsföringskanal när du vill rikta ditt budskap till en specifik målgrupp. Här syns din annons i flödet med antingen text, bild eller rörlig media. Tittarna måste dock kunna ta till sig budskapet snabbt eftersom scrollningen gör att du bara har någon sekund på dig att fånga deras uppmärksamhet. Men med en genomarbetad utformning når du ut till en stor och köpstark grupp. Ungefär hälften av alla internetanvändare använder Facebook, uppger Svenskarna och internet, men den starkaste åldersgruppen är 16-35 år. Där kollar 71 % av alla användare sin sida varje dag! Den yngsta åldersgruppen 12-15 år däremot är inte lika aktiva på Facebook på samma sätt. Så en digital närvaro här passar om du har en målgrupp på ca 16-45 år. Samma rapport visar också att Instagram är ett av de sociala nätverken som växer snabbast i alla åldrar. Användandet är dock vanligast bland de yngre. Så här kan vi rekommendera att ha en digital närvaro om din målgrupp är upp till 25 år. Både Instagram och Facebook annonsering är ett modernt sätt att göra dina potentiella kunder uppmärksamma på dina erbjudanden. Vi hjälper dig att utforma annonsen med hög kvalitet så att den attraheras av just din målgrupp. Vi hjälper dig även att sätta upp rimliga mål och följer upp resultatet.

Youtube annonsering

Youtube annonsering kan vi starkt rekommendera om ditt budskap kommer fram på ett bra sätt genom rörlig media. Youtube som marknadsföringskanal är utmärkt verktyg när du vill visa upp dig och företagets anställda på ett mer personligt sätt genom att de kan skicka en hälsning till era kunder. Ni kan även visa hur ni jobbar och ta kunderna bakom kulisserna. På det sättet skapar du en nära relation till dina kunder och kan ge dem bevis för att ni levererar hög kvalitet. Youtube annonsering ska ha en snabbt och attraktivt budskap samt sticka ut från mängden. Du kan välja att använda en egen Youtube-kanal eller lägga upp annonser och båda sätten är väldigt kostnadseffektiva. Som vanligt gäller det att ha gjort en grundlig målgruppsanalys så att du vet när, var och hur du ska publicera ditt innehåll. Vi hjälper dig att skapa en framgångsrik kampanj som kommer att synas av rätt publik vid rätt tid. På Youtube laddas det upp ca 300h film varje minut världen över och tjänsten ökar i popularitet hela tiden. De mest regelbundna användarna är mellan 12-25 år, men de allra flesta internetanvändarna hittar hit flera gånger varje månad. En smart sak med Youtube är att man enkelt och snabbt kan sprida och dela filmerna på andra sociala medier. Detta gör att spridningspotentialen för din youtube annonsering är enorm!

Annonsering via Bloggar

Ett annat sätt att synas genom digital marknadsföring är att driva en egen blogg som ett komplement till sin verksamhet. Genom att arbeta med dina sökord i texterna och ha ett strukturerat arbete med SEO hjälper bloggen dig att rankas upp på Google. Genom bloggen kan du låta dina följare se din verksamhet ”back stage” och därigenom få en personligare relation till dem. Du kan också öka trovärdigheten genom att gå ner på djupet och förklara olika ämnen som rör verksamheten. Dagens kunder väljer ofta att handla hos och anlita företag som värdesätter en nära relation till sina kunder. Som kund vill man känna sig betydelsefull och involverad. Om ditt företag har en speciell historia att berätta eller håller på med välgörenhet av något slag rekommenderar vi verkligen att ni berättar om detta i bloggen. Det kan vara det som konverterar en besökare till en handlande kund. Du kan också få bra genomslagskraft genom att samarbeta med andra influencers inom samma bransch och visa dina produkter eller tjänster genom deras bloggar. Då nås ditt budskap till en större publik och influencern fungerar som en bra referens för dina framtida kunder. En bra digital närvaro är alltså att synas med din digitala marknadsföring i de marknadsföringskanaler där din dina befintliga och framtids kunder är. Vi hjälper dig hela vägen och vill att du ska lyckas!

Vad är traditionell marknadsföring?

Traditionell marknadsföring är annonsering i offline-marknadsföringskanaler, t.ex. i TV, tidningar, reklamblad och radio. Det kan också handla om fysisk marknadsföring där människor träffas, t.ex. genom broschyrer på mässor eller reklampelare i ett köpcenter. Traditionell marknadsföring har funnits länge men används mindre och mindre. Anledningen till det är att det oftast innebär en stor kostnad och man har ingen koll på hur många som når annonsen genom dessa marknadsföringskanaler. Det kan även vara svårt att rikta annonsen till en specifik målgrupp eftersom man inte kan spåra vem som läser eller hur budskapet tas emot. Det är heller inte så lätt att veta hur mycket man kan beräkna att få tillbaka av investeringen. Det säljs färre och färre tidningar och de flesta vill inte ha reklamblad i sina brevlådor längre. För att hitta nya kunder rekommenderar vi istället att satsa på marknadsföringskanalerna där dina kunder är, nämligen på internet!

Skillnad mellan digital marknadsföring och traditionell marknadsföring

Både digital marknadsföring, digital närvaro och traditionell marknadsföring handlar om att få ut ett budskap. Att visa sitt företag i den lokala tidningen eller genom reklamblad har tidigare gett stor effekt för bland annat hantverkare som är verksamma på ett mindre område. Men hur ska du kunna veta att just din målgrupp har tittat på annonsen? Hur ska du vara säker på att reklambladet inte slängs direkt? Som med all marknadsföring gäller det att först och främst ha arbetat fram en målgruppsundersökning. Den använder du sedan för att utforma annonser och rikta dem till rätt kanal. Traditionell marknadsföring handlar främst om envägskommunikation och det är svårt att veta om kampanjen har varit lyckad eller inte. I de flesta fall får man tyvärr inte tillbaka de investerade pengarna. Digital marknadsföring däremot är gjord för att delas och kommuniceras kring, så du ser direkt vad dina befintliga och potentiella kunder tycker om din marknadsföring. Att ha en digital närvaro gör att du har mer frihet vad gäller design och anpassning efter olika målgrupper och kanaler. Du har också mer kontroll över vilka som nås av ditt budskap.

Fördel med marknadsföringsmix och marknadsföring i sociala medier

När vi tar fram en marknadsföringsstrategi för våra kunder undersöker vi vilken målgrupp som budskapet främst ska nås till. I de flesta fallen får man det bästa resultatet med en marknadsföringsmix, d.v.s. marknadsföring via sociala medier och andra digitala kanaler. Eller en blandning av både digital marknadsföring och traditionell marknadsföring. Vi utgår alltid efter vad du som kund behöver får att attrahera dina potentiella kunder. Det är olika för varje bransch och företag, och även för varje kampanj. Grundarbetet är viktigt och det är bättre att leverera kvalitet än en massa reklam som inte är relevant. Internetanvändarna bombarderas av olika budskap varje dag så man gör klokt i att investera i en strategi med både kort- och långsiktiga mål för sin marknadsföring. En marknadsföringsmix kan t.ex. betyda att man har en del av sin marknadsföring i sociala medier plus att man satsar på Adwords och SEO inom samma keywords. Målet är ju alltid att få fler besökare in till sin sida för att potentiellt få fler kunder eller följare. Marknadsföringsmixen går att kombinera på många olika sätt och behovet ändras ofta när din verksamhet utvecklas. Eftersom vi sätter upp mål och följer upp resultaten tillsammans med dig ser vi direkt om något borde ändras för att få bättre resultat. Den digitala världen förändras hela tiden och vi hjälper dig att anpassa din marknadsföring i samma takt. Kör olika kampanjer samtidigt i olika kanaler för att rikta den till olika målgrupper vid olika tidpunkter – vi kan visa hur. Om du idag endast använder traditionell marknadsföring rekommenderar vi starkt att gå över mot digitalt, antingen med hela en bara del av marknadsföringen. Vi har hjälpt många företag att bli digitala och även sett hur marknadsföring i sociala medier påverkar resultatet positivt. Så ta chansen att lyckas genom oss! Vi hjälper dig att hitta en marknadsföringsmix som fungerar för din verksamhet.

Digital marknadsföringsstrategi ger dig kontroll

För att ditt budskap ska få så stor genomslagskraft som möjligt bör du jobba efter en övergripande digital marknadsföringsstrategi där du planerar var, när och hur dina budskap ska spridas. En genomarbetad marknadsföringsstrategi hjälper dig att planera för kommande kampanjer och ser till att inget lämnas åt slumpen. Med den kan du få full kontroll över räckvidden för ditt budskap och ger det bästa möjliga förutsättningar att spridas till många fler potentiella kunder. Om du vill lyckas online rekommenderar vi att du har en Digital Strategi som ser till att företaget har en helhetssyn för både sökmotoroptimering (SEO), Social Media Strategi och digital annonsering (SEM). Vi hjälper dig med detta!

Som vi nämnde tidigare använder de flesta internetanvändare Facebook och Youtube regelbundet. Det har därför aldrig varit viktigare än nu att inkludera marknadsföring på sociala medier som en del av sin digitala marknadsföringsstrategi. Men hur gör man för att nå igenom bruset? Hur får man marknadsföring via sociala medier att verkligen spridas? Om du vill få kontroll över vilka personer som ser dina annonser och vara säker på att företaget associeras med rätt influensers och bloggare så finns vi här för dig. Digital marknadsföringsstrategi är relativt nytt och ofta finns det många frågor när man kör igång. Hos oss är ingen fråga för liten för att ställas och vi är med dig hela vägen. Oavsett om du är i startgroparna för att börja med marknadsföring på sociala medier eller andra digitala kanaler så rekommenderar vi dig att ha en tydlig marknadsföringsstrategi redan från start. Det underlättar och ger dig kontroll över investeringar och förväntat resultat. Vilket syfte du än har med satsningen med marknadsföring via sociala medier vill vi ändå att du tar med dig den viktigaste detaljen: kvalitet. Skapa hellre några färre inlägg och annonser som verkligen speglar verksamheten och som följer er grafiska design. Ta reda på vad som händer i er bransch och dela det som är relevant för dina kunder. Engagera dina följare genom att publicera inlägg som berör. Genom en genomarbetad digital marknadsföringsstrategi finns en stor chans till att bygga ett starkt varumärke och hitta många nya kunder!     

Vad säger marknadsföringslagen?

Vad finns det då för lagar och regler kring digitala annonser? Jo, marknadsföringslagen sätter upp riktlinjer och syftet är att motverka vilseledande och aggressiv marknadsföring. Det som regleras i lagen är marknadsföring av varor och tjänster. Det gäller också all slags kontakt mellan företag och konsument som syftar till att förbättra försäljningen. Sist men inte minst styr marknadsföringslagen hur företagaren ska agera före, under och efter försäljningen, t.ex. informera om reklamationsrätten. Digital marknadsföring öppnar ju upp för många nya möjligheter men tänk på att utforma annonserna så att tydligt framgår att det är marknadsföring och vem som ansvarar för den.

Svarta listan

Marknadsföringslagen innehåller också ett kapitel om förbjudna marknadsföringsmetoder, d.v.s. vilseledande och aggressiv marknadsföring. Marknadsföringen är vilseledande om den innehåller felaktiga påståenden om ex. kvalitet eller pris. Du får inte heller exkludera viktig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar eller oförståelig jämställs det med att information har exkluderats. Marknadsföringen ses som aggressiv om den innehåller trakasseri, tvång, fysiskt våld eller hot. I marknadsföringslagen finns en lista på marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna, en så kallad svart lista, och den gäller för alla EU-länder.

Anlita en digital marknadsföringsbyrå

Varför ska du anlita en digital marknadsföringsbyrå? Det finns oändliga sätt och möjligheter att marknadsföra sig på webben, men ibland kan för många val krångla till det. Men oroa dig inte. Vi är en erfaren och personlig digital marknadsföringsbyrå som hjälper dig att reda ut vilka målgrupper som du ska rikta dig emot och vilka kanaler som ger störst effekt. Utgå alltid efter din verksamhet och dina potentiella kunder för att skapa relevanta annonser som gör skillnad. Genom att anlita en digital reklambyrå kan du sätta upp mål och KPI som visar hur lång tid det tar innan din investering har betalat sig, en s.k. ROI (return of investment). Då kan du lägga dig på en nivå som passar din verksamhets ekonomi och risktagande. För faktum är att man måste synas på internet idag för att nå sina kunder. För det är ju där kunderna är! Vi på Highdale webbyrå är en fullservicebyrå och har lång erfarenhet av att analysera företags behov av marknadsföring i olika kanaler. Det är ett spännande jobb som aldrig är lika från ett företag till ett annat. För att nå framgång rekommenderar vi alla våra kunder att lägga upp en strategi för hur hela den digitala marknadsföringen ska nå ut, månad för månad eller till och med dag för dag. Med smarta verktyg kan man anpassa annonserna så att de ändras i olika medier och tilltalar olika målgrupper vid olika tider. Man kan välja att satsa på långsiktiga strategier där sökordsoptimering gör att din hemsida visas högt upp i en Google-sökning. Eller så satsar man på kortsiktiga lösningar med annonser i sökmotorer, sociala medier eller genom bloggar. Vi ger alltid våra kunder rådet att satsa på båda eftersom det ger störst effekt. Men man kan göra det i olika utsträckningar och i olika perioder. När du anlitar en digital marknadsföringsbyrå bör du se till att företaget har dig och dina behov som högsta prioritet. Att de levererar kvalitet istället för mängder av inlägg eller annonser. Både kunder och sökmotorer ser igenom oäkta försök att nå ut. Satsa istället på relevant marknadsföring som företaget kan stå för och som du är nöjd med. Hos vår digitala marknadsföringsbyrå får du detta, och lite till. Marknadsföringen är en del av ditt varumärke, så se till att det tas väl om hand!

Summering – Digital Marknadsföring

Företag förstår mer och mer vikten av digital närvaro och digital marknadsföring. Det är där dina nya potentiella kunder är. Det finns väldigt många olika marknadsföringskanaler där du kan få fram dina budskap och det är din målgrupp som bestämmer var just ditt företag bör vara synligt. De vanligaste kanalerna är Google, sociala medier, Youtube och bloggar. Du kan använda långsiktiga strategier med SEO eller mer kortsiktiga annonser och inlägg. Dessa ger dock bäst resultat om de kombineras på ett strukturerat sätt. För att nå ut till en bredare publik (och vissa målgrupper) kan det också vara klokt att även investera i traditionell marknadsföring, som TV, radio, tidningar och mässor. En marknadsföringsmix i olika kanaler rekommenderas därför starkt. För att få ut mest av din investering bör du ha en genomarbetad digital marknadsföringsstrategi som bestämmer var, när och hur dina budskap ska nå dina framtida kunder. Det finns även en del lagar som reglerar hur marknadsföringen ska utformas, så se till att inte hamna på svarta listan! Anlita en seriös och engagerad digital marknadsföringsbyrå som hjälper dig från idéer och planering till lansering och uppföljning. Det lönar sig alltid med kvalitet så se till att byrån som du anlitar lyssnar på dig och dina behov. En dålig annons kan vara förödande för ditt varumärke medan en lyckad marknadsföring kan höja ditt företag till helt nya höjder.

Lycka till med marknadsföringen!

/Teamet på Highdale webbyrå

Vi erbjuder din hemsida eller webbplats en gratis SEO analys. När analysen är klar så får du ett mail från oss om vad som behöver göras på din webbplats för att lyckas online.

Prenumerera på vår nyhetsbrev!

Mer från vår blogg

Visa alla inlägg